Week 27: Pittige kipwraps met zoetzure ui

 Lieve lieve lezers, 

Zoals beloofd iedere vrijdag vanaf nu een nieuwe blog! So here I am! 

Deze week een drukke week gehad met veel afspraken en bezoekjes. Een daarvan was bij mijn arts die gaat over de nierziektes. En ik kan jullie met een gerust hart vertellen dat het goed gaat! Eindelijk is mijn albumine (eiwitgehalte in het bloed) weer terug op een normaal niveau en ik hou geen vocht meer vast! Daarom dus ook dat ik na dat gesprek ben mogen stoppen met mijn plas medicatie. Heel blij mee want nu hoef ik dagelijks nog maar een klein aantal van 8 pillen te slikken. ;) 

Verder erg moeten lachen om het feit dat veel artsen dus een scorebord bijhouden met uitschietende waardes. En met een rare trots kan ik zeggen dat mijn waardes wel bovenaan op het scorebord van de Nefrologen in Maastricht is komen te staan. Toch nog iets bereikt in mijn leven hahah. 

Ook is het vandaag een speciale dag. Want precies 2 maanden geleden ben ik begonnen met deze blog! 👋 Wat een gekke ervaring is het allemaal tot nu toe en ook rete trots op wat er bereikt is! Erg leip dat we met z'n allen 10.000 euro hebben kunnen doneren aan goede doelen! Heel leuk vond ik dat! Bedankt aan alle trouwe lezers die ook dit blog weer lezen! 

Daarnaast vanmiddag dus de nieuwe PET-scan en maandag krijg ik te horen over hoe en wat. En dan is het volgende week donderdag alweer tijd voor de 5de chemo sessie. Gaat gelukkig allemaal redelijk goed nu en met een beetje geluk kan het alleen maar beter gaan. Toch? 

En dan had ik ook nog beloofd om een lekker receptje te delen met jullie! Deze week is het eentje die ik zelf laatst voor het eerst heb gemaakt. Dank aan de libelle hiervoor haha. Erg lekker vond ik hem toen en ik moest hem wel toevoegen aan mijn lijstje van favo receptjes! 

Geniet van jullie weekend en tot volgende week! 

Groetjes!!!

Daan 


*** RECEPT PITTIGE KIP WRAPS MET ZOUTZURE UI***

 

PITTIGE KIP WRAPS MET ZOUTZURE UI

Hét ingrediënt wat deze kip wraps zo heerlijk pittig maakt is de suree sriracha chili saus. Een thaise chilisaus die vernoemd is naar de kustplaats Si Racha. Het is een heerlijk pittige saus waar met enkele voorzichtigheid mee gewerkt zal worden. In ieder geval wordt de pittigheid van dit gerecht heerlijk overwonnen door de zoutzure ui en de knapperige rode kool. Naar mijn mening een top recept!

 

Voor 4 Personen                             40 minuten

Ingrediënten:                                 

-500 gram kipfilet/dijfilet

-500 gram brocolli

-wraps naar keuze

-olijfolie

-srirachasaus

-rode kool

-limoen

-knoflook

-komijnzaad

-suiker

-azijn

-2 rode uien

-griekse yoghurt

-evt verse koriander


Verwarm de oven voor op 220 graden celsius. Snijd de kipfilet in blokjes. Maak van 4 eetlepels scrirachasaus en 2 eetlepels olijfolie een marinade en marineer de kip hiermee. Laat ongeveer 10 min intrekken. Leg op een bakplaat met bakpapier en doe de brocolli in roosjes erbij.  Bak vervolgens in ongeveer 20 minuten goudbruin. (eventueel kunnen de brocolli roosjes ook gemarineerd worden, dit was mijzelf te pittig haha. Doe hiervoor 2 eetlepesl scrirachasaus extra bij de marinade.)

Snijd de rode uien in ringen en haal een steelpan tevoorschijn. Meng hierin 400 ml azijn met 2 el suiker en 2 tl komijnzaad. Voeg 100 ml water toe en breng aan de kook. Meng totdat alle suiker goed opgelost is. Wanneer het kookt kan alle rode ui erbij en breng vervolgens weer aan de kook. Laat het vervolgens afkoelen in een kommetje.

Voor een frisse yoghurtsaus: Doe in een ander kommetje een deel van de griekse yoghurt en meng daardoor een fijngesneden teen knoflook. Roer hier de limoenrasp doorheen en knijp deze vervolgens voor het sap uit.

Snijd de rode kool vervolgens nog even klein en ondertussen zal de kip ook bijna klaar zijn. Warm de wraps op volgens de aanwijzingen op de verpakking en voila! De wraps kunnen opgemaakt worden met pittige kip en broccoli, zoutzure ui, rode kool en een heerlijk yoghurtsausje! Enjoy! 



Reacties

  1. Wat fijn om te lezen dat het allemaal de goede kant op gaat met je! Nog even doorzetten kanjer! En dank je voor het recept...lijkt me heerlijk. Groetjes en tot snel weer :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve neef. Top dat er vooruitgang is. Je bent en blijft een kanjer. Leuke opbouw zo van je blog. You go for it. Liefs, tante Fred.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

1. Het begin van het begin!!

Laatste blog - Remissie!!

2. Ziekenhuisopname?!?!